Učenički kutak

Radovi i ostvarenja naših učenika

Maturanti za Cicibane

E-mail Ispis PDF

U ponedjeljak, 6.10.2014. povodom Dječjeg tjedna 2014. učenik Jerko Meštrović, maturant Gimnazije Bjelovar posjetio  je Dječji vrtić Ciciban. Jerko je djeci različitim pokusima pokušao približiti čarobni svijet kemije, odnosno kemiju kao čarobnu znanost. U projektu Maturanti za Ciciban osim Jerka sudjelovale su i odgojiteljice Ivana Drenovac i Kristina Kunješić te pedagoginja mr. sc. Branka Biketa Caktaš s kojom je Jerko pripremio materijal za pokuse. Važno je napomenuti da su svi pokusi koje je Jerko izvodio pred djecom bili kontrolirani, a posebna se pozornost vodila o sigurnosti djece. Pokusi koje je Jerko izveo su: zelena vatra, „crna mamba“, gašenje svjećica, gašenje svjećica 2, jaje u boci, bojanje vode, čarobni kupus, cvjetovi iz mašte i prizivanje oblaka/pucanje ružica. Na samom početku naš maturant je djeci pokazao kako možemo promijeniti boju plamena u zelenu uz pomoć borne kiseline u metanolu. U drugom pokusu im je pokazao kako zbog sagorijevanja šećera i raspada sode bikarbone dolazi do nastajanja elementarnog ugljika, ugljikovog dioksida i vodene pare. Pri tom nastaje mekana, šupljikava i lagana tvar koja izgledom podsjeća na crnu mambu. U idućem pokusu djeca su zaključila kako se svjećice poklopljene staklenkama različitih veličina gase redom od najmanje do najveće, zbog toga što „potroše kisk“ u svom okruženju. Nadalje, pokus u kojem je dokazano kako se svjećica gasi kada joj se prinese staklenka u kojoj je prethodno proizveden ugljikov dioksid, zbog toga što ugljikov dioksid ne podržava gorenje. Sljedeći je pokus u potpunosti oduševio djecu, naime kada se zapali papir i stavi u tikvicu, jaje se stavi na sam rub, stvori se vakum i jaje se „uvuče“ u tikvicu, zbog toga što se kisik potrošio na gorenje.

Zatim su uspjeli promijeniti boju lužine u ružičastu dodatkom fenolftaleina u lužnatu otopinu kalcijevog hidroksida. Čarobnim pak pokusom djeca su utvrdila da će sok crvenog kupusa, kao univerzalni indikator ljubičaste boje, ukoliko se u njega kapne malo octa mijenjati boju ovisno o količini dodanog octa od roze pa do crvene. S druge strane, ako u sok crvenog kupusa dodamo sodu bikarbonu otopina će mijenjati boju ovisno o količini dodane sode od zelenkaste do plave. Najzanimljiviji pokus djeci, koji su ujedno oni sami radili, bio je onaj u kojem su utvrdili na koji način biljke crpe vodu iz zemlje. Zbog kapilarnih sila voda se sa sredine papira kreće prema rubovima i tako nailazi na boju te ju raznosi prema ramom rubu. Pokusne čarolije simbolično su završene prizivanjem oblaka/pucanje ružica. Zbog vrlo niske temperature tekućeg dušika cvijeće se zaledi i puca kao staklo. Zbog vrlo velike razlike u temperaturi vruće vode i tekućeg dušika vruća voda naglo ispari i nastaje veliki oblak. Projekt Maturanti za Cicibane bio je obostrano koristan i za djecu koja su uživala u učenju kemije na zabavan način i od najmanje dobi bila izložena znanstvenom promišljanju i za našeg maturanta Jerka koji je uživao u radu s djecom i stekao jedno iskustvo više na znanstvenom području kemije. Ovo je najbolji način da se djeci približi znanost i da ih se zainteresira za znanstveno istraživanje, zbog čega bi ovakvih projekata trebalo biti puno više. Hvala Jerku Meštroviću što je vlastitim radom, trudom i znanjem, koje je stekao na satovima kemije zahvaljujući profesorici Ani Fusić predstavio našu školu u najboljem svjetlu.                                                                                                     

Tajana Šimunović, 4.b

Ažurirano: Srijeda, 29 Listopad 2014 23:24

Ljetna škola znanosti 2014.

E-mail Ispis PDF


Višnjanska škola astronomije i Summer School of Science


U Gimnaziji u Požegi od 12. srpnja do 1. kolovoza 2014. održana je Ljetna škola znanosti (Summer School of Science) u organizaciji Društva za edukaciju van okvira namijenjena nadarenim učenicima srednjih škola,kao i Višnjanska škola astronomije koja je održana od 22. do 30.07.2014. VSA već više od 20 godina okuplja srednjoškolce s posebnim interesom za astronomiju i svemirske znanosti.
Ove godine čak se petero naših učenika prijavilo za te projekte: Antonio Klauda,2.a, Bruno Predojević, 3. d, Mislav Unger,3. c, Tomislav Piršljin,4. C,  i Laura Novak, 4.a. Kako bismo i mi doznali o čemu se radi, ovi nadareni učenici napravili su prezentaciju o svojem radu na projektima, koju su u suradnji s profesoricom Ankicom Fusić izlagali 1.listopada u kemijskom kabinetu.

Antonio Klauda sudjelovao je u projektima Višnjanske škole astronomije. Nudila su se 3 projekta: Hrvatska meteorska mreža, Geofizika i Automatizacija teleskopa. Sve je trajalo 10 dana i sudjelovalo je, osim Antonija, još 11 učenika. Za Automatizaciju teleskopa koristilisu programski jezik ˝Java˝ i ˝Python˝. Imali su strogo određen dnevni program koji je više sličan ljetnom rasporedu tinejdžera. Naime, ručali su u 13:00 h što znači da su ustajali otprilike u 12:30 h, zatim su od 14:00 do 19:00 h radili na projektima, u 19:00 h večerali, a u 20:30 h održavala su se predavanja/briefing. U 02:00 h su doručkovali, od 02:30 do 05:00 h radili na projektima i tek u 05:00 h išli na spavanje.
    Bruno Predojević radio je na dijelu projekta BioMars koji se odnosi na MFC(Microbialfuelcells). BioMars grupe  bavile su se simulacijom uvjeta na Marsu, proučavanjem Marsu sličnih stijena koje se nalaze na Zemlji, marsovskim okolišnim uvjetima, s ciljem pronalaženja najotpornijeg organizma koji bi potencijalno mogao preživjeti grube marsovske uvjete poput niskih temperatura, nedostatka kisika, vrlo niskog tlaka i visokog UV zračenja. Projekt je rezultirao konstrukcijom komore za simulaciju uvjeta na Marsu, pronalaženjem Marsu sličnih stijena i slojeva u stijenama koje bi mogle pomoći životu da se razvije u uvjetima sličnima onima na Marsu.
   Mislav Ungersudjelovao je u projektima Ljetne škole znanosti u Požegi, a kako je završio drugi razred, bio je dio S3 internacionalne radionice za učenike 1. i 2. razreda koja je trajala 8 dana. Radilo se u malim skupinama  po 3 do 4 učenika s mentorom. Većina projekata  odvijala se u prostorijama Gimnazije Požega, ali neki projekti bili su i terenski. Ponuđeni projekti bili su: Krivulja rasta: Put do strukture zvijezde, Električni šokovi i kockanje: Vodikova veza, Robotski sistem za izbjegavanje prepreka i Voda i kamen: Smrtonosna kombinacija. Naš Mislav suočio se s pitanjem Može li srce biti slomljeno?, a cilj tog projekta bio je upoznati anatomiju i fiziologiju ljudskog srca. Osnovni dijelovi tog projekta bili su ljudsko srce, elektrokardiogram i klinički slučajevi. Kako možemo i sami zaključiti, Mislav je imao pune ruke posla!

 


Imali su i predavanja, a predavači su bili Dunja Potočnik, Bojan Žagrović, Dušan Vukadinović i Edi Topić.
Laura Novak sudjelovala je u S3++ kampu za učenike 3. i 4. razreda srednje škole. U ovom projektu učenici su istraživali svojstva fraktala koji proizlaze iz agregacije koloidnih čestica primjenom tehnika raspršenja svjetla, koje se koriste u mnogim modernim eksperimentima. Polaznici su dizajnirali i izradili mjerni postav, napisali potrebne računalne programe i proveli numeričku simulaciju procesa agregacije. Usporedbom eksperimenta i rezultata simulacija stekli su uvid u mikroskopske procese koji upravljaju rastom konkretnih fraktalnih objekata. Radionice su bile Teambuilding workshop i Round table koje su vodili Ivana Štulić i Ernest Meštrović, a uz to su imali i 7 predavanja. Na jednom od njih predavač je bio  nobelovac Sir Richard Timothy Hunt te naš najpoznatiji biolog Ivan Đikić. Tako je naša Laura mogla naučiti puno korisnih stvari od iskusnih znanstvenika.
Tomislav Piršljin je također sudjelovao u S3++ projektima kampa za učenike 3. i 4. razreda srednje škole, zajedno s Laurom. Njegov projekt bio je vezan uz ciljanje stanice raka koristeći funkcionalizirane nanočestice. Jedan od najvećih problema u tretmanu raka jest teško razlikovanje zdravih stanica od stanica raka. Ovaj problem otežava dizajn lijekova koji bi ubijali samo stanice raka, a pritom ne bi imali utjecaj na zdrave stanice. Stanice raka prekomjerno proizvode neke membranske receptore. Membranski receptori su posebni proteini na membrani stanice koji joj omogućuju komunikaciju s vanjskim svijetom. Taj problem izrazitoje interdisciplinaran i uključuje bitne koncepte iz fizike, kemije i molekularne biologije.Cilj im je izliječiti virtualnog pacijenta dizajniranjem multivaletne nanočestice koja će se pričvrstiti isključivo za stanice raka i pritom ih ubiti, ali ne i za normalne stanice.
Radosni smo što se na zanimljiv način naši učenici mogu upoznati s raznim aspektima znanosti  i okusiti zanimanja vezana uz kemiju, fiziku, biologiju, informatiku i astronomiju. Neki od njih možda će postati znanstvenici, neki će možda svoje znanje jednoga dana prenositi učenicima kao što su njihovi predavači i mentori prenosili znanje njima. Hvala im što su odlučili svoje iskustvo o Ljetnim školama znanosti podijeliti sa svojim vršnjacima kako bi i njih potaknuli da dublje zavire u čaroban svijet prirodoslovlja.

Prezentaciju možete preuzeti ovdje.


                                                                                                              Petra Šarić, 3.c

Ažurirano: Utorak, 14 Listopad 2014 13:24

League of Science u OŠ „Berek“

E-mail Ispis PDF

 

Naši izlagači sa Znanstvenog piknika (Vanessa Breškić, Victor Allouch, Toni Martinčić i Tomislav Piršljin) posjetili su u utorak 16. rujna 2014. godine Osnovnu školu „Berek“ u Bereku. Ondje su svoje znanje i vještine dokazali izvođenjem pokusa kojima su našu školu predstavljali na Znanstvenom pikniku u Zagrebu. Učenici OŠ „Berek“ pokazali su veliko zanimanje za naše pokuse te su aktivno sudjelovali u svim aktivnostima. Našem predstavljanju prisustvovali su učenici od prvog do osmog razreda, a najviše su interesa za naše pokuse pokazali oni najmlađi. Želja nam je također posjetiti i ostale škole u okolici Bjelovara te pokazati i drugoj djeci kako fizika, kemija i matematika nisu samo jednadžbe i brojevi. Svojim posjetom osnovnim školama nastojimo prenijeti znanje na nove naraštaje te zainteresirati ih za prirodne znanosti. Jer, ZNANOST JEST ZABAVNA!


Vanessa Breškić, 2.c

 

 

 

Ažurirano: Četvrtak, 09 Listopad 2014 11:29

Znanstveni piknik - Zagreb

E-mail Ispis PDF

14. rujna 2014. godine u Zagrebu održan je, treći put zaredom, Znanstveni piknik. Znanstveni piknik manifestacija je kojom se znanost i umjetnost pokušavaju približiti građanima. Cilj je popularizirati znanost i zainteresirati mlade ljude da odaberu znanost kao svoj životni poziv. Gimnazija Bjelovar na Znanstvenom pikniku  predstavila se kao izlagač-edukator, s još sedam škola iz Zagreba, Kutine i Koprivnice.
Tim Gimnazije Bjelovar, League of Science, bio je sastavljen od učenika drugih i četvrtih razreda opće  gimnazije. Od učenika četvrtih razreda sudjelovali su Tomislav Piršljin, Toni Martinčić i Victor Allouch, koji su svojim znanjem tijekom projekta mnogočemu podučili učenice drugih razreda: Miju Šelović,  Josipu Deliju i Vanessu Breškić. Tim su vodile profesorica fizike Lidia Šarić i profesorica kemije Tanja Mamić. Prema idejama profesorica-mentorica, tim je osmislio, uvježbao i izveo četiri pokusa, dva iz područja kemije i dva iz područja fizike. Pripreme za izlaganje tim je odradio zadnjih dana ljetnih praznika kao i prvi tjedan nastave. Ideja vodilja bila je jednostavnim pokusima pokazati da pojave oko sebe možemo gledati na drugačiji, znanstveni i zabavni način. Pokusi su bili utemeljeni na aktivnostima prilagođenim aktivnostima na pikniku, poput jela i pića, zabave i slušanja glazbe. Cilj je bio potaknuti posjetitelje, ponajviše djecu, da bolje promotre pojave oko sebe i zamijete ono što na prvi pogled ne vidimo. Kako bi izlaganje bilo zabavnije, sami posjetitelji sudjelovali su u izvođenju pokusa.

 


Pokusi iz područja fizike bili su „Električna ploča“ i  „Kokice“. Pokusom „Električna ploča“ pokazali smo skakutanje ekspandiranih pahuljica uzrokovano statičkim elektricitetom. Mislim da je taj pokus bio najzanimljiviji djeci, što zbog efekta, što zbog korištenja longplay ploče u pokusu, koju većina djece nisu nikada vidjela. Pokus „Kokice“  bio je „fini“ pokus. Pekli smo kokice „na starinski“ u loncu s kapljicom ulja kako bismo objasnili zašto kokice pucaju, a djeci se pokus svidio zbog mnogo jestivih uzoraka.
Pokusi iz područja kemije zvali su se „Nevidljivi crtež“ i „Pjenušavo osvježavajuće piće“. „Nevidljivi crtež“ bio je djeci vjerojatno teže razumljiv pokus zbog manjka znanja iz kemije. Naime, u pokusu se objašnjava termički raspad kalijeva nitrata na kisik i kalijev nitrit. Pokus „Pjenušavo osvježavajuće piće“ objasnio je djeci, kao i roditeljima, način na koji nastaju mjehurići u omiljenim gaziranim pićima. Najdraže osvježavajuće piće dopodnevnih posjetitelja bilo je s okusom banane, a popodnevni su posjetitelji najviše tražili borovnicu.  Ekipa iz Gimnazije Bjelovar na cjelodnevnom je predstavljanju pokuse izvela nebrojeno mnogo puta i sakupila mnogo publike oko svog lijepo uređenog štanda.
    Na ovogodišnjem Znanstvenom pikniku bilo je oko 330 izlagača-edukatora iz Republike Hrvatske, ali i iz inozemstva. Uz znanstvenike, udruge i  fakultete, ove su godine po prvi puta sudjelovale i škole. Posjetitelja je, kao i prošlih godina, bilo očekivano mnogo, ove godine njih 40-ak tisuća. Iako je Piknik bio naporan, članovi našeg tima League of Science odlično su se proveli, naučili ponešto novo i vidjeli ponešto zabavno, što će nam sigurno koristiti u budućnosti.
ZNANOST JEST ZABAVNA!

 

Mia Šelović, 2.b

Ažurirano: Četvrtak, 09 Listopad 2014 11:26

Čarolija kemije – druženje učenika Gimnazije Bjelovar i V. OŠ Bjelovar

E-mail Ispis PDF

MAT 3701

 

12.lipnja 2014.godine učenici bjelovarske gimnazije ugostili su učenike V.osnovne škole Bjelovar koju pohađaju učenici s teškoćama u razvoju te lakšim i težim oblicima mentalne retardacije. Početkom školske godine 2013./2014. započela je suradnja između dviju škola. Svakoga bi mjeseca gimnazijalci redovito odlazili u V. osnovnu gdje bi u organiziranim grupama pomagali učenicima u učenju, svladavanju svakodnevnih potreba, a pritom uživali u obostranom zadovoljstvu druženja. Lipanj se činio kao izvrsna prilika da Gimnazija iziđe u susret malim novim prijateljima. U poslijepodnevnim satima dvadeset šestero učenika V. osnovne pronašlo se u učionici Gimnazije gdje su ih s veseljem dočekali učenici, profesori, pedagoginja Spomenka Vujčić te ravnatelj Želimir Vujić. Pod vodstvom prof. Ankice Fusić organizirana je radionica iz kemije. Uz pomoć izvrsnih kemičara Tomislava Piršljina, Jerka Meštrovića i Laure Novak maleni osnovnoškolci mogli su uživati u mnogim čarolijama kemije. Izvedeni su demonstracijski pokusi „ Stvaranje oblaka“ - uz pomoć tekućeg dušika i vrele vode, „ Ledenih ruža “ – koje su izazvale  čuđenje zbog svoje lomljivosti nakon uranjanja u tekući dušik, te pokusi bojanja plamena i vulkan. Kako bi se učenici osjećali što opuštenije i kako bi im se približio sadržaj pokusa, uz pomoć gimnazijalaca sami su izveli neke od pokusa. Tako su izveli pokus napuhavanja balona na boci. U bocu se je prethodno dodao ocat i soda bikarbona pri čemu nastaje ugljikov dioksid, a balon se napuše. Osmijeh na lice izmamilo im je izvođenje pokusa sa crvenim kupusom koji djeluje kao indikator u različitim otopinama, pri čemu dolazi do promjene boja otopina. Također su uživali u kromatografiji, jer su uz pomoć jednostavnog pribora (flomastera, papira i vode ) nastajali zanimljivi šareni cvjetići kako su ih i sami učenici nazvali. Najveće oduševljenje izazvao je pokus „ vulkan “. Naime, učenici su uz pomoć gimnazijalaca obložili Erlenmeyerove tikvice prethodno obojenim tijestom te u njih ulili vodu, deterdžent, sodu bikarbonu i boju. Laganim dodavanjem octa sadržaj je izlazio iz tikvice, a predstavljao je lavu u raznim bojama. Za kraj, svi su se rashladili osvježavajućim pjenušavim pićem koje su samostalno pripremili. Dodavanjem sode bikarbone, limunske kiseline i šećera u vodu nastao je spoj jednostavnog okusa u kojem su svi uživali. Kako je to izgledalo pogledajte u našoj galeriji slika koju je pripremio naš fotograf Matko Meštrović. Što boljoj atmosferi pridonio je i Eugen Pranjić koji je svirajući gitaru potaknuo na pjevanje baš svakoga. Nakon višesatnog druženja, svi prisutni učenici i profesori počastili su se ukusnom pizzom čime je i završilo njihovo druženje.
Gimnazija Bjelovar otvorena je za sve vrste druženja pa se nada i budućim susretima ovakvoga sadržaja.


 

                                                                                                                   Alena Nalevka, 3.a

Ažurirano: Četvrtak, 03 Srpanj 2014 21:01

Stranica 4 od 7

Izvannastavne aktivnosti